Thuiswerken is heel gewoon geworden

Volgens de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en het CBS heeft twee derde van de Nederlandse werknemers afspraken gemaakt over thuiswerken. Die trend gaat waarschijnlijk niet meer verdwijnen. Maar welke verantwoordelijkheden voor thuiswerkers heeft u als werkgever? En met welke risico’s moet u rekening houden?

Thuiswerken is vooral populair omdat mensen daarmee een betere balans tussen werk en privé ervaren, blijkt uit de NEA-enquête. Ook vinden werknemers het vaak fijn dat ze ongestoord door kunnen werken en geven ze aan thuis productiever te zijn dan op kantoor. En de reistijd is een belangrijke reden om kantoor in te ruilen voor een thuiswerkplek. Dat scheelt gemiddeld bijna anderhalf uur per werkdag.

Ergonomisch verantwoord werken
Werken uw medewerkers regelmatig thuis? Ook dan bent u wettelijk verantwoordelijk voor een gezonde en veilige werkplek. Als u nalatig bent op dat vlak en uw medewerker krijgt vanwege de slechte thuiswerkplek gezondheidsproblemen, dan kunt u aansprakelijk gesteld worden. Zorg er daarom voor dat uw medewerkers thuis een ergonomisch verantwoorde werksituatie kunnen creëren. En voorkom psychosociale belasting door afspraken te maken over werktijden en werkdruk. U moet kunnen aantonen dat u zich actief heeft ingespannen om voor een gezonde thuiswerkplek te zorgen. Neem daarom de thuiswerksituaties van uw medewerkers ook op in uw RI&E.

Hoe ziet de thuiswerkplek eruit?
Het is misschien lastig dat u geen zicht heeft op de thuiswerkplek van uw medewerker. Goede afspraken over de inrichting zijn daarom cruciaal en ook enige vorm van controle is toestaan. U kunt bijvoorbeeld voorstellen dat er iemand langskomt voor advies over de hoogte van het bureau en de bureaustoel, de ventilatie, de verlichting en de werkhouding. Maar uw medewerker mag dat bezoek weigeren vanwege zijn recht op privacy. In dat geval kan een vragenlijst over de arbeidsomstandigheden thuis en eventueel foto’s van de thuiswerkplek u een beeld geven.

Cyberrisico wordt groter
Als er meer thuisgewerkt wordt, vindt er meer online verkeer plaats. Daardoor kan het cyberrisico toenemen. Geef daarom prioriteit aan digitale veiligheid. Tref technische beveiligingsmaatregelen en laat uw medewerkers awareness-trainingen volgen zodat ze weten waar ze op moeten letten en hoe ze phishing-mails herkennen. Als u een helpdesk inricht voor thuiswerkers kunnen ze direct verdachte zaken melden. Een tweestapsverificatie maakt het mailverkeer een stuk veiliger. En bespreek met ons welke cyberverzekering voor u relevant is.

Laptops goed verzekeren
Een laatste punt om aandacht aan te schenken zijn de laptops of andere apparatuur zoals tweede schermen, printers of headsets die uw medewerkers thuis gebruiken. Die bedrijfsmiddelen zijn vaak verzekerd op de inventarisverzekering, maar er is dan alleen dekking binnen het bedrijfsgebouw. Voor uitgeleende elektronica kunt u een zakelijke elektronicaverzekering afsluiten die ook buiten het bedrijfsgebouw van kracht is. Werkt een medewerker op zijn eigen laptop? Dan moet hij die zelf verzekeren. Maar u kunt die kosten wel vergoeden.

Veel thuiswerkers in uw bedrijf? Neem contact op met ons kantoor om te bespreken welke risico’s veranderen en welke verzekeringen u aan moet passen of af moet sluiten.



14-05-2024
Ons kantoor
Otto Van Tussenbroekstraat 111
3059 LR Rotterdam (Nesselande)

Tel.  010 - 202 7870
Fax  010 - 421 4082

Contact



Otto Van Tussenbroekstraat 111
3059 LR Rotterdam



T: 010 - 202 7870
F: 010 - 421 4082

Onze website plaatst geen tracking cookies. Geïntegreerde (social) media als Facebook, YouTube of AddThis kunnen bij gebruik ervan dat wel doen.

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Wij plaatsen uitsluitend functionele cookies voor een optimale werking van de website. Bij uw volgende bezoek worden de cookies gebruikt om u te herkennen en dat maakt een volgend bezoek aan onze website gemakkelijker.

Cookies van derden

Bij de cookies die via onze website worden geplaatst, kunnen cookies van andere partijen zitten. Deze cookies meten bijvoorbeeld het gebruik van onze website. Deze zogenaamde statistische cookies geven ons inzichten waarmee wij onze website vervolgens verder kunnen optimaliseren om zo de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Deze inzichten gebruiken wij uitsluitend ten behoeve van onszelf en er worden geen gegevens gedeeld met derden zoals bijvoorbeeld Google.

Verder treft u buttons aan van bijvoorbeeld Addthis, Facebook, Twitter of LinkedIn. Met deze buttons kunt u informatie van onze website delen. Ook is het mogelijk dat er video's van YouTube op onze website staan of applicaties van andere partijen. Hiervoor worden cookies geplaatst vanuit deze (social) media. Wij hebben daar geen invloed op. Wilt u hier meer over weten? Lees dan de privacyverklaringen van deze (social media)kanalen. Daarin staat wat zij met de (persoons)gegevens doen die zij via dit soort cookies verwerken.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.

Top